Aegeanin Miles & Bonus -ohjelma (todennäköisesti helpoin tapa hankkia Starin kultakortti)

Kreikkalaisen Aegean Airlinesin Miles & Bonus -ohjelman kautta on mahdollista hankkia Star Alliance Gold -status kohtuullisella vaivalla. Starin kultakortin tärkeimpiä etuja ovat loungejen käyttöoikeus, businessluokan lähtöselvityksen käyttöoikeus ja lisämatkavarakiintiö (lentoyhtiöstä ja reitistä riippuen joko 20 kiloa tai 1 matkalaukku).

Nykyisten sääntöjen puitteissa Aegeanin kultakortin saavuttaminen vaatii vuoden aikana ”ainoastaan” 20 000 statusmailin keräämistä (vrt. SASin Eurobonus Gold 50,000 mailia ja Lufthansan Miles & More Senator 100,000 mailia vuoden aikana). Uudet Aegeanin Miles & Bonus -jäsenet saavat liittymislahjana 1000 tasopistettä. Saavutat Miles & Bonus Blue -statuksen (Star Alliance Silver) kun olet kerännyt 4 000 tasopistettä vuoden aikana (1000 pistettä liittymislahjana + 3000 tasopistettä lennoista). Blue -status ei tuo olennaisia etuja, joten mielenkiinnon kohteena on Gold -status. Blue-statuksen saavuttamisen jälkeen Gold-statuksen saavuttaminen vaatii 16 000 tasopisteen keräämistä 12 kuukauden aikana (ts. Gold-status vaatii yhteensä 20 000 tasopisteen keräämistä).

Aegeanin kultakortti on nykyisten sääntöjen mukaan voimassa toistaiseksi kunhan keräät Aegeanin kanta-asiakastilille lentomaileja vähintään kerran 36 kuukaudessa (suosittelen kuitenkin keräämään tilille maileja vähintään kerran vuodessa) kun taas esim. SASin Eurobonus Gold -statuksen säilyttäminen edellyttää 50,000 statusmailin keräämistä joka vuosi.

Aegean kanta-asiakasohjelma ei kuitenkaan ole täydellinen sillä monien lentoyhtiöiden halvimmista lennoista (esim. Lufthansan) ei kerry pisteitä eivätkä Aegeanin kanta-asiakastarjoukset ole mielenkiintoisia (Aegean ei lennä reittilentoja Suomesta), joten Aegeanin kanta-asiakasohjelma  soveltuu parhaiten niille, jotka matkustavat korkeintaan n. 50 000 mailia vuodessa Star Alliance -yhtiöllä. Huomioithan, että Aegeanin kultakortin tuomista eduista nauttiminen ei pääsääntöisesti edellytä mailien keräämistä Aegeanin Miles & Bonus -ohjelmaan (loungessa ja lähtöselvityksessä voit näyttää eri kanta-asiakaskorttia).

Nykyisen pistetaulukon perusteella käytännössä kaikista SASin lennoista kertyy 100% mukaisesti lentomaileja, joten SASilla lentäminen on usein suomalaisille kustannustehokkain tapa kerätä kultakortin edellyttämät mailit. Unitedin lennoista kertyy tyypillisesti 50% mukaisesti lentomaileja (myös Wideroen kautta ostetuista lipuista). Monista Turkish Airlinesin ja Lufthansan halvimmista varausluokista ei kerry pisteitä Miles & Bonus ohjelmassa. Vältäthän codeshare-lentoja sillä niistä kertyvää pistemäärää on käytännössä mahdotonta ennustaa etukäteen.

Esimerkki:

Kultakortin edellyttämät mailit on mahdollista kerätä käyttämällä lentoihin vuoden aikana n. 1050 euroa (onnistuu varmasti halvemmallakin jos käytät aikaa optimointiin) .

  • liittymisbonus 1000 tasopistettä
  • SASin Helsinki-Kööpenhamina-San Francisco-Kööpenhamina-Helsinki -lennoista kertyy n. 12000 mailia (alk. 625 euroa)
  • SASin Helsinki-Kööpenhamina-Madrid-Kööpenhamina-Helsinki lennoista kertyy n. 3800 mailia (alk. 220 euroa)
  • SASin Helsinki-Oslo-Reykjavik-Oslo-Helsinki lennoista kertyy n. 3200 mailia (alk. 230 euroa)

Esimerkkilennoista kertyy yhteensä hieman yli 19 000 mailia (tarkasta varausluokka ja etäisyys ennen lentojen ostamista), joten kultakortin vaatimat 20 000 mailia (muista 1000 pisteen liittymisbonus) ovat koossa.

Comments

  1. Lauri says:

    Itse katselin Turkish Airlinesin (joka kuuluu Aeganin kanssa samaan allianssiin) business-luokan lentoja Tukholmasta Bangkokkiin. (Stockholm – Bangkok kerryttää käsitykseni mukaan maileja 7751/per suunta). Hintaa syksyn business luokan lennoille tulee Ruotsista noin 1300 €, joka on mielestäni hyvä hinta. + lennot Helsinki-Ruotsi (alle 100 €)

    Turkish Airlinesin koneet ja business-luokan jakkarat näyttävät ainakin huomattavasti finnairin kalustoa uudemmalla.

    Mitä mieltä olet tästä ideasta?

    • admin says:

      Turkishin businessluokanlennot ovat toki yksi vaihtoehto sillä kaikista businessluokan lennoista kertyy nykyisten sääntöjen perusteella vähintään 100% mukaan maileja. Säännöt toki voivat muuttua välissä jos käy huono tuuri (itselläni kävi näin viime vuonna) mutta riski on huomattavasti pienempi jos lennot hankkii vasta 1-2 kuukautta ennen lähtöpäivää.

  2. Henri says:

    http://www.owenrudge.net/utils/starcalc/

    Turkish Airlines antaa J:stä enään 100% mailit, eikä 150% kuten silloin, kun itse vielä laitoin pisteet Aegeanille. Tällöin siitä tuli 18040 ARN-(IST)-BKK

    Laurin kannattaa myös huomata, että tuo ei ole ARN-BKK välimatka vaan ARN-IST-BKK eli maileja tulee sen vuoksi hieman enemmän (tosin nykyisin vähemmän koska 100% eikä 150%)

    • admin says:

      Hyvä huomio.

    • Lauri says:

      Kiitos Henri!

      Onko mielestäsi tuo 1300 euron hintainen Turkishin business-luokan lento Bangkokkiin ”good value of money” vai voisiko heiltä tulla vielä halvempia kampanjahintoja?

      Finnair näyttää nyt ”dumppaavan” Bangkokin business-lentoja (kaikkialta muulta paitsi suomesta lähteviä) noin 1500 € hintaan kun Suomesta maksaa jopa 4000 €,

      Kiitos vielä.

      • Henri says:

        Kukin tekee omat päätökset, onko 1300 euron TK Business-luokan lento hintansa arvoinen. Ainakin se on minun mielestä ”good value for money” tosin hiukan ahdistaa se, että siitä saa Aegeanille enään vain 100% pisteet…

        Palvelu ja tarjoilut ovat mielestäni olleet hyvällä tasolla. Ajallisesti parempi lento (se aikaisempi) on tosin yleensä huonommalla konetyypillä (A330-200, A340-300) eli penkit eivät ole täysin tasaiset vaan jäävät pienen kulmaan makuuasennossa. TK kanssa tosin ei koskaan tiedä minkä koneen sieltä saa, luki siellä varatessa mitä vaan sillä TK on tunnettu siitä, että konetyyppiä vaihdetaan viimehetkellä.

        Jos varaa sen myöhäisemmän lennon ja paikat 1-2 riviltä niin saattaa päästä lentämään ”First” luokassa Business tarjoilulla (JetAirways wet lease, B777) ja muutenkin siin on ns. parempi business luokka. Toinen konevaihtoehto tuolle iltalennolle on yleensä A330-300 jossa myös täysin tasainen penkki vuodetilassa. Kuten sanottua, näihin ei voi TK kanssa luottaa ennenkuin astuu koneeseen sisään. Jos rivit 1-2 eivät ole varattavissa, mutta eivät näytä varatuiltakaan niin niitä kannattaa aina kysyä lentoasemalla jos näytää siltä, että portilla on B777.

        Itse maksoin tuosta helmikuulle 1066e kappale mikä on halvin hinta mitä olen siitä koskaan nähnyt ja oli aikamoinen pyöritys saada TK hinnoittelemaan se tuolla hintaa kolmelle.

        Yleensä kaksi löytyi tuohon hintaan, mutta kun lisäsi kolmannen niin hinta pomppasi 1300e kpl. kaikien osalta. Tämän vuoksi kannattaa aina tarkistaa myös yhden henkilön hinta vaikka olisikin ostamassa useampaa lippua. Voi olla järkevämpää ostaa esim 1+1 tai 2+1 kuin 2 tai 3.

        • Lauri says:

          Iso kiitos hyvästä analyysista,

          kyttäsitkö hinnat TK:n omien sivujen kautta /
          tarvitaanko tähän joku linkki eli oliko ”private sale”-tyyppinen kampanja? Finnairin lento Ruotsin kautta olisi ehkä vielä kiinnostavampi (Finnair.se 1500 vs. TK 1300 €), koska se on ajallisesti parempi erityisesti paluulennolla.

          MUTTA jos TK maksaa vain 1000 € niin kuulostaa todella hyvältä. Kyttään lentoja loka-marraskuulle, milloin itse ostit nuo helmikuun lentosi eli ovatko alennukset aivan lähelle matkustusaikaa vai pitkälle tulevaisuuteen?

          Kerran vielä iso kiitos kullanarvoisista vinkeistäsi!

          • admin says:

            Turkishin ~1300 euron businessluokan lennot ovat ainakin hintasääntöjen mukaan myynnissä maaliskuun loppuun saakka, joten lentovarausten kanssa ei tarvetta kiirehtiä. Kannattaa muuten tarkastaa tuleeko lentojen varaaminen euroissa vai kruunuissa halvemmaksi (lentoyhtiöt päivittävät valuuttakurssit järjestelmissään kerran viikossa, luottokorttiyhtiöt useita kertoja päivässä). Tonnin lennot olivat myynnissä myös matkatoimistojen kautta, joten kyseessä ei ollut mikään private sale tms. kampanja.

Speak Your Mind

*